Hoewel ik dagelijks werk met horoscopen en ervaar hoe wonderlijk treffend de inzichten kunnen zijn die planeten geven, vind ik dat ik niet ontslagen ben van de plicht te speuren naar ‘de waarheid’. Werken planeten echt of niet? Is alles wat wij astrologen denken en beweren wel juist? Daarom ga ik zo af en toe met een stapeltje horoscopen zitten turven. Lang geleden was ik naar een prachtige voorstelling geweest van het ballet van Antwerpen. In het boekje dat bij de voorstelling hoorde, stonden de geboortedata van de dansers en uit nieuwsgierigheid berekende ik hun horoscopen. Ik weet nog dat me opviel hoe extreem veel Watermannen en Vissen (en mensen met andere planeten in deze beide tekens) er bij het ballet zaten. Ik had er niet echt een goede verklaring voor. Vissen is weliswaar het fijnbesnaarde en gevoelige teken dat een uitstekende vertolker kan zijn van de schone kunsten. Maar het luchtteken Waterman? Je zou hooguit kunnen bedenken dat dansen het dichtste komt bij vliegen en zweven door de lucht. Waterman is het teken van de luchtvaart. Maar dat leek me wat ver gezocht. Ik kwam verder niet zoveel dansers tegen, dus ik was het ballet-thema al vergeten, tot een vriendin recent vertelde over haar dochter, die een rijzende ster is in de Nederlandse Balletwereld. Het meisje heeft haar Zuidelijke Maansknoop in Waterman en de Noordelijke in Leeuw. Dit symboliseert de strijd van moeten voldoen aan de standaard van de groep en daaruit losbreken om je eigen plaats op te eisen in de schijnwerpers, bijvoorbeeld als artiest. Daar was het weer: Waterman en ballet.
Tijd om een lijst te maken van willekeurige beroemde balletdansers en –danseressen, van Alexandra Radius tot Anna Pavlova. Voor de lijst die ik heb gebruikt, zie onderaan de tekst. Het gaat om 17 cases. Allereerst een belangrijke beperking, ik heb de horoscopen berekend zonder geboortetijdstip en dus ontbreken de ascendant en de huizen. Het kan niet anders of ik mis daardoor belangrijke informatie. Maar wat de horoscopen verklappen is toch behoorlijk spectaculair. Het meest opvallende is Lilith in het teken Waterman Vijf van de 17 dansers (dat is 29,4 procent, statistische verwachting slechts 8 procent!) hebben deze positie. Lilith geeft altijd een hogere begaafdheid aan, een paranormaal talent, iets waar je goed in bent, zonder dat je het hoeft te leren, waar je rechtstreeks vanuit je intuïtie contact mee kunt maken. Vaak betekent Lilith in Waterman dat je de ‘groepsprocessen en -structuren’ kunt doorzien. Heeft dit iets met ballet te maken? Eerst dacht ik van niet, maar… nergens is het zo belangrijk om letterlijk in de pas te lopen, als in een balletvoorstelling. De dansers bewegen zich synchroon, alsof ze één organisme vormen. Kun je nu zeggen dat mensen met Lilith in Waterman een talent hebben voor (klassieke) dans? Nee!
Maar het helpt blijkbaar wel om het ver te schoppen in de balletwereld. De volgende opvallende positie is: Zuidelijke Maansknoop in Waterman Vier van de 17 dansers (dat is 23,5 procent, statistische verwachting slechts 8 procent) hebben de Zuidelijke Maansknoop in Waterman. Dit geeft ervaringen in vorige levens waarin de groep belangrijker is dan je individuele expressie. Je moet mee in het groepideaal of het groepsgeheel en dit leven brengt je de kans om eruit te springen, maar je moet wel durven. Ik kan me voorstellen dat een balletgroep een goede setting vormt om dit verlangen van de ziel vorm te geven.
Drie van de 17 dansers (dat is 17,6 procent, ruim twee keer zoveel als verwacht) hebben de Noordelijke Maansknoop in Waterman. Daarbij gaat het juist om de les te leren dat je individuele verlangens ondergeschikt zijn aan de belangen van het geheel. Ook dat kun je prachtig leren in het ballet.
Saillant detail: Rusland is het land van het klassieke ballet én… Rusland valt als land onder Waterman valt (wat ook weer het teken is van communisme). Eenvormigheid, groepsdynamiek, gevluchte Russische balletdansers… begint het een beetje te leven?
Hoewel het teken Waterman als meest treffend naar voren komt, zijn er talloze mensen met Lilith, Noordelijke of Zuidelijke Maansknoop in Waterman die andere dingen doen. Neil Armstrong bijvoorbeeld is met Lilith in Waterman de bekendste astronaut geworden, die als eerste een voet op de maan zette. Een typische uitwerking van het Waterman-thema. Voor ballet moet je nog iets kunnen en dat is… bewegen, een fijnbesnaarde kunstenaar zijn! Die vermogens vinden we terug bij Venus. Bij de Venus van balletdansers zien we geen voorkeur voor een teken, ook niet voor Waterman of Vissen.
Wel maakt Venus maar liefst 7 van de 17 keer een groot en precies aspect met Neptunus (vierkant, driehoek, conjunct en inconjunct orb is maximaal 4 graden). Voila, dit is het klassieke aspect van fijnbesnaarde, kunstzinnige mensen. De kans dat iemand een van deze aspecten heeft is gelijk aan 18 procent, bij onze dansers heeft echter 41 procent zo’n aspect, dat is 2,5 keer zoveel als verwacht.
Venus maakt verder 6 van de 17 keer een aspect met Uranus (de planeet van Waterman). Dat is 35 procent, bijna twee keer zoveel als verwacht. Dit aspect zorgt voor populariteit, de snaar van de massa kunnen raken en op kunstzinnig vlak origineel zijn. Het helpt, maar is niet doorslaggevend.
En dan is er nog Mars, dat is de planeet die rechtstreeks laat zien of je kunt werken met je lichaam, of je geschikt bent voor sport en beweging. Er is weinig dat er echt uitspringt. Balletdansers hebben echter een bijzonder aspect: Mars is in 30 procent van de gevallen verbonden met Lilith, die staat voor het hoogbegaafde, de intuïtie. Om echt te doorgronden waarom iedere danser individueel deze weg heeft gekozen, hebben we de complete horoscoop nodig. Daar valt geen statistiek meer mee te bedrijven, want elke danser op zich, had in zijn werk zijn eigen karakteristieken. Maar de volgende planetaire posities wijzen erop dat iemand het in de dans ver kan schoppen.
– Lilith, Zuidelijke Maansknoop of Noordelijke Maansknoop in Waterman
– Venus verbonden met Neptunus (vnl: driehoek en vierkant)
– Mars verbonden met Lilith (vnl: conjunct)
Met gegevens van: Anna Pavlova (12 februari 1881) – Isadora Duncan (27 mei 1877) – Margot Fonteyn (18 mei 1919) – Mikhail Baryshnikov (27 januari 1948) – Rudolf Nureyev (17 maart 1938) – George Balanchine (22 januari 1904) – Alicia Alonso (21 december 1921) – Gelsey Kirkland (29 december 1952) – Léonide Massine (28 juli 1896) – Judith Jamison (10 mei 1943) – Agnes de Mille (18 september 1905) – Maria Tallchief (24 januari 1925) – Alexandra Radius (3 juli 1942) – Han Ebbelaar (16 april 1943) – Sonia Gaskell (14 april 1904) – Rudi van Dantzig (4 augustus 1933) en Pina Bausch (27 juli 1940)